Örnsafari

jag är inte jätte duktig på att blogga regulbundet längre men jaghar tappat lusten och har inget nämnvärt att säga...det mesta måste jag hålla inom mig så det inte blir fel....
Men nu så kommer det ett inlägg i allfall! :-)

I fredags
åkte jag efter jobbet upp mot uddevalla... På motorvägen upp hade jag till val att anntingen ligga i högerfilen i 90km/h (på 110km/h väg) eller ligga i vänster körfält där inte en käft körde!
Givetvis valde jag vänsterfältet å tryckte "plattan i bönn"! Sjungandes och glad som jag var tittade jag kanske inte så mkt på hastighjetsmätaren å rätt som deft var blåste jag förbi en bil som såg MYCKET bekant ut... OOooooops de va visst Polisen...!
Jaha tänkte jag, de va de roliga med att få köra bil...blir de la till att ta bussen till jobbet framöver...
Körde "lugnt" ett tag och inväntade arga sirener men de hände inget...
Hm... gick de så fort så de inte hann se? Eller hade jag helt enkelt bara en jävla tur?
Nåt av det var det för de kom ingen efter mig!! Pheew!

När jag kom hem till Kallekalle fick jag för första gången se hans nya lägenhet som var SUPERFIN!
Blev anundsjuk på riktigt!  Men de är skitkul att han fått det större och har fått det så snyggt i sin nya lya!
Vi lagade till tacos och kollade vi på let's dance!



Satt och skrattade åt de inövade och törra skämten å ja, det kändes som om vi var ett gift gamalt pensionärspar som satt och skrattade tillsammmans en fredagskväll haha
Men det var jättemysigt å bara dega å umgås!
Kollade på en skräckfilm efter lets dance men kommer inte ihåg vad den hette...den va inte såå bra.. Men de va nån annan som blev väldigt rädd när vi gått och lagt oss då plötsligt sovrumsdörren öppnades ...haha men DET VAR JAG SOM INTE STÄNGT DEN ORDENTLIGT JAG LOVAR KALLEKALLE! Kändes nästan ovant att sova i en säng...!

Asså jag fattar egentligen inte varför jag har en 240x200 säng när jag ALDRIG sover där inne i sovrummet!
Jag sover på soffan varje natt!

Lördag: Shopping på Torp

Dagen därpå gjorde jag mig i ordnong och åkte sedan till farmor där jag lämnade Akhela och hämtade farmor. Vi for ut till torp och shoppade loss lite! Fick många fina kläder som jag blev jätteglad för!!
Tack "fammo"!! Därefter for vi hem och åt middag tillsammans. Fick kålpdding och kokt potatis,onyttig sås och lingonsylt till... änd aj löööv it!! Akhela med!
När vi satt och åt såg vi att det bildats bilkö å inte nog med med, det stod en polisbil vid min bil...tänkte, inte fan kan de la kommit på NU att jag körde för fort igår?!



Vi sprang snabbt som fan in i vardagsrummet för att se vad som hänt. Nyfikna som vi båda är stod vi med näsorna tryckta mot fönstret och glodde som två fån ner på strömstadsvägen, då det visade sig att en buss råkat köra in i en bil som stod parkerad längs med gatan..!! Värre än så var det inte!

När jag käkat mig proppmätt, tryckte farmor ner en stor portion till i magen på mig! Så jag åkte där ifrån väldigt mätt...alldeles för mätt!!!

När jag kom hem till ön blev jag varmt mottagen av mina underbara föräldrar och fick mig en goe whisky i handen! Tog mig en pall och satte mig framför brasan och där satt jag i ett par timmar och tjötade med mor och far om både det ena och det andra. Det blev lite vin å öl på det oxå sen slocknade jag som en stock vid 22.30!

Söndag:På Örn-safari ;-)



En havsörn (bilden snodd från google.se)

Min pappa är och har alltid varit galen i fåglar å jag vet itne hur många gånger jag varit livrädd för att han ska köra av vägen när han ser en ormvråk upp i skyn som han noggrant måste studera fast han kör bil.
Men idag skulle vi alltså kolla om vi kunde se nångon havsörn. De har sett 5 havsörnar på Tjörn/orust å nu skulle vi hitta dem!
Vi mötte upp ett gäng som skulle med på sundsbys parkering då vi kunde konstatera att det var 9 fågelskådare, en journalist å så lilla jag!
Journalisten verkade inte fattat grejjen med att de var vinter ute för han var sommarklädd och frös redan på parkeringen...fatta inte hur han tänkte...vi skulle ju vara ute ett par timmar han verkade tro att han snabbt och enkelt skulle fått ta en bild på örnhelvetet så att han sen kunde åka hem  å sen skriva några käcka rader om den å sen vart de klart för att publiceras i ST-tidningen eller om de va stenungsundsposten eller vad den nu heter...
! ,... men men ...inte mitt problem. Jag var varmt klädd! Måste säga att bara för att de va äldre allesammans så var de absolut inte tråkiga, det var verkligen ett lättsmat och skojjfriskt gäng!

"Där det finns örn-gott, där finns de örn!"


Åkte först till skåpesundsbron och kikade...men där syntes inga örnar till även fast de setts där!
Åkte vidare ut till Askeröarna och stannade till där på en bro där det var öppet vattten.


Pappa kikar efter lite föggler



Tog inte kort på nåt speciellt men det var så vacker överallt!

 



när vi precis sagt att nä vi åker vidare till nästa ställe å vi är på väg in i bilarna ropar den ena KOLLA!!!!
Då kommer de en Havsörn flygandes över den gröna skogen och rakt emot oss!
Det var MÄKTIGT VÄRRE må jag säga! Jävlar va stor föggel!
Även om den var en bra bit upp i luften så var den skitstor!
Googlade fram en bild som visar hur nära vi såg den på ett ungefär...



Otroligt vacker var det och jag som ALLTID tar kort på ALLT, stod helt häpen med öppen mun och glömde av vad kamera hette och kikade bara i min kikare å beundrade denna stora vackra gigant till rovfågel.

Den flög som sagt rakt emot oss först sedan svängde den långsamt bortåt så vi kunde skåda den läänge vilket var jättespännande!

När den försvunnit ur sikte så fanns de en person som var mallig, å inte så lite mallig heller!
Å det var så klart JAAAG!

Pappsen å Jag!

Åkte sedan vidare å kikade vidare på fåglar av olika slag då vi fick se ett rådjur långt bort åt helvete... inte såg man de utan kikare i alla fall..de va på andra sidan vattnet...å jag tänkte att jag skulle prova ta kort med mobilen genom kikare, å de funkade!
De blev ju ingen BRA bild med man ser ju något i alla fall och jag kan ju berätta då att det ÄR ett rådjur med på bilden ;-)

"De har nåt i kikarn"



Vi var på sex olika platser och kikade på fåglar men såg dock bara en havsörn. Men de va en mer än vad jag hade förväntat mig så jag är supernöjd!

Här kommer en del bilder på några av alla fåglar jag såg idag! Har givetvis inte orkat lägga ut varenda fågelsort som tex fiskmås, skata mfl...
Bilderna är hämtade från google.se

Gräsand... (Grönhuvad=hane Brun=hona)


Grönsiska


Knipa (hane)


Knölsvanar


Sångsvan


Storskrake (hane)


Storskrake (hona)


Småskrake (hona & hane)


Vigg (Översta hane, understa hona)

När man ser ut över vattnet å ser en jäkla massa and-fåglar så ser de alla lika dana ut..på håll men med kikare så är det ofta många olika sorters fåglar som är i samma gäng ;-) Intressant tycker jag, ointressant tycker la du?! haha

Har haft en kanonbra helg och idag har jag städat här hemma, å det blir sååå fint!
Men de spar jag tills morgondagens blogginlägg!!



PÖSS & KRAM

Saknar Dig...



Kommentarer
Postat av: Anonym

jag saknar dig också ;)

2010-01-11 @ 20:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0